Air Asia pemilik kata dia "hancur" dengan pesawat kehilangan

Pemilik Air Asia, ahli perniagaan Malaysia Tony Fernandes, berkata demikian kepada pemberita dan katanya "hancur" dengan kehilangan syarikat penerbangan QZ8501. Anak syarikat di Indonesia adalah pesawat A320-200 Airbus dan telah hilang sejak pagi Ahad.
Fernandes penerbangan ke Surabaya dan keluar penerbangan AirAsia Indonesia ke Singapura, dan memberi sokongan kepada keluarga menunggu berita di sana. "Kami amat sedih apa yang berlaku, ia sukar dipercayai," katanya.
"Kebimbangan kami sekarang adalah dengan keluarga mereka yang menyertai penerbangan. Tidak ada yang lebih penting kepada kita selain dari keluarga anak kapal dan penumpang."
Pesawat itu mempunyai 162 orang, dengan 155 penumpang, termasuk 137 orang dewasa, 17 kanak-kanak dan bayi. BBC bercakap dengan mereka keluarga di Lapangan Terbang di Surabaya, manakala semua orang cuba bersikap optimis.
Lanjut mengenai AirAsia: Dalam hutang, syarikat itu telah dijual untuk 25 sen pada tahun 2001

"Penerbangan ke sana hanya dari Indonesia ke Singapura, jadi ia bukan seolah-olah hilang di Lautan Hindi, jadi mencari sepatutnya menjadi lebih mudah," kata William Kai, menunggu berita saudaranya, yang dalam penerbangan.

Media tempatan datang untuk menyebarkan maklumat mengenai kemungkinan bangkai pesawat ditemui berhampiran Pulau Belitung, Indonesia, yang terletak di Pantai Timur Sumatera hilang. Walau bagaimanapun, masih ada pengesahan rasmi mengenainya.

"Saya mendengar banyak perkara, tetapi tidak tahu jika kita boleh percaya ia. Saya fikir kita boleh mengharapkan pengesahan rasmi. Kami masih mempunyai harapan, kita tidak boleh kehilangan harapan," tegas beliau.
"Mimpi ngeri yang paling teruk"
Carian udara dan laut telah dimulakan sebaik sahaja selepas kapal terbang yang telah dilaporkan hilang, tetapi cuaca buruk menghalang kerja-kerja di tapak.
"Kami berharap bahawa pesawat itu didapati dengan cepat dan kita dapat mengenal pasti apa yang menyebabkan semua ini," kata pemilik AirAsia.
Q & A: Apa yang diketahui tentang penerbangan yang hilang daripada AirAsia
12 kapal, tiga helikopter dan lima pesawat mencari pesawat yang hilang sepanjang hari Ahad. Pada akhir hari di Indonesia, pemeriksaan itu telah digantung untuk disambung semula tidak lama lagi awal pada hari Isnin. Amerika Syarikat telah menawarkan bantuan kepada lokasi pesawat jika Tentera Laut Indonesia mahu.
Tony Fernandes, yang mengambil AirAsia sejak 2001 dan mengubahnya dari syarikat muflis ke dalam syarikat penerbangan yang berjaya, kehilangan QZ8501 penerbangan adalah "mimpi ngeri yang paling teruk" beliau.
sokongan
Pesawat Indonesia AirAsia berkenaan telah menerbangkan 13,600 kali lebih daripada 23,000 jam sejak 2008. Beliau menghabiskan penyelenggaraan terakhir pada 16 November tahun ini.
Kapten, Iriyanto, mempunyai lebih daripada 20,500 jam penerbangan kurikulum, hampir 7000 daripada mereka dengan AirAsia, sesuai dengan pemilik syarikat. Pembantu juruterbang adalah Perancis, Remi Emmanuel Plesel.
Ketua Pegawai Eksekutif AirAsia Indonesia, Şunu Widyatmolo berkata syarikat itu "mobilisou satu pasukan sokongan untuk membantu menjaga keluarga kerana mereka perlu, termasuk penginapan dan perjalanan."
Daripada 155 penumpang, kebanyakannya dari Indonesia. Terdapat juga salah satu daripada UK, satu di Malaysia, satu di Singapura dan tiga dari Korea Selatan.

Selain mereka, terdapat juruterbang dan lima anak kapal, seorang daripada mereka ialah Perancis dan yang lain adalah dari Indonesia....

Fonte: www.ig.com.br

Comentários